Ruim baan

Ruim baan ….

Dat is meestal eenvoudiger gezegd dan gedaan. Vandaar dan ook dat wij speciaal deze pagina wijden aan dit onderwerp.

Wat doet u nu precies als u in een file staat? En wat verstaan wij onder een file? Natuurlijk denkt iedereen meteen aan de bekende lange rijen auto’s op de snelwegen. Maar ook een rij met wachtende auto’s voor een verkeerslicht kan al een file zijn. Ze bestaan uit een enkele rij auto’s of uit meerdere rijen naast elkaar, waarmee ze één of meerdere rijstroken beslaan.

Als een hulpverleningsvoertuig met optische- en geluidssignalen een file nadert, zie je hen meestal gebruik maken van de vluchtstrook. Maar indien de vluchtstrook ontbreekt of geblokkeerd wordt door auto’s met pech (of zelfs door nieuwsgierige weggebruikers die willen zien wat er gebeurd is en waarom zij stil moeten staan) zal de ambulance een vrije baan moeten vinden door het verkeer. Dan wordt er gebruik gemaakt van het midden van de hoofdrijbaan.

 

Feit:
Snelwegen zijn over het algemeen breed genoeg gemaakt dat er altijd wel een mogelijkheid bestaat om iets naar links of iets naar rechts uit te wijken. In de hiernaast aangegeven animatie ziet u een ambulance naderen en de voertuigen naar links en rechts uitwijken, zodat er in het midden een vrije baan ontstaat waarin de ambulance kan passeren. Natuurlijk is dit per situatie verschillend. Want één van de voorwaarden voor deze manier van ruimte creëren is dat ook de overige weggebruikers in de file moeten uitwijken. Kijk daarom vooral naar wat je voorganger doet. En ga de zelfde richting uit! Als iedereen zo meewerkt,ontstaat er vanzelf een vrije ruimte.

Wat gebeurt er als niemand reageert op het naderen van een hulpverleningsvoertuig in deze situatie? Dan zal de ambulancebemanning zelf een weg proberen te banen. De ambulanceauto stelt zich in op een plek waar zij denken dat het beste een vrije baan gecreëerd kan worden. Zo “dwingen” zij automobilisten om ruimte te maken. Het spreekt van zelf dat de voorkeur uit gaat naar het zelfinzicht van de automobilisten.

Tip!!

Lees hier ook wat je wel en niet moet doen.

Als je in een file staat, rij dan niet te dicht op tot je voorligger, houd afstand!!

Dit geeft niet alleen meer ‘lucht’ voor jezelf en je voorligger, maar geeft je ook direct de mogelijkheid om uit te wijken op de momenten dat dat nodig is.
Advies:

Tijdens pech onderweg raden wij je aan om achter de vangrail te gaan staan wachten op hulp.

Dit uit het oogpunt van veiligheid voor jezelf!
Verkeerslichten!

Daar sta je dan. In een lange rij te wachten voor het verkeerslicht. Als een ambulance of een ander voorrangsvoertuig met optische en geluidssignalen je van achteren nadert, weet je vaak niet welke kant je opmoet of hoe te reageren. Kijk op die momenten eens goed om je heen, meestal tref je wel ruimte aan in de vorm van een fietspad (let wel goed op of er geen fietsers aankomen) of ruimte in een ander voorsorteervak. Bestaan deze mogelijkheden niet, geen nood, dan maakt het hulpverleningsvoertuig gebruik van de rijbaan van de tegenliggers. Waarbij voor de tegenliggers geldt dat zij ruimte proberen te maken voor het tegemoet komende hulpverleningsvoertuig met optische en geluidssignalen. Hou er altijd rekening mee dat het hulpverleningsvoertuig nog terug kan komen naar de eigen rijbaan. Indien er tegenliggers aankomen die het voorrangsvoertuig niet opmerken of geen ruimte kunnen maken, wordt het voorrangsvoertuig gedwongen terug te keren naar de ‘eigen’ rijstrook. Let daar dus goed op, houd zoveel mogelijk ruimte vrij en vervolg pas je weg als het voorrangsvoertuig voorbij is!